ویتامین D

مجید یوسفی

ویتامینD

تنها ویتامینی است که هرمون نیز محسوب می شود.زیرا بعد از اینکه ویتامین D توسط پوست ساخته شد یا از راه تغذیه جذب شد،بوسیله کلیه ها و کبد به هور مون تبدیل می شود.این هورمون در محکم کردن استخوان،دندان و حفظ قدرت عضلانی و جذب کلسیم نقش دارد.

Vitamin D در گیاهان و منابع حیوانی وجود دارد و با تابش نور خورشید بر پوست نیز ساخته می شود.

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

نقش ویتامین D در بدن:

رشد و شکل گیری طبیعی استخوان ها و دندان ها.تسهیل جذب کلسیم و فسفر بدن.تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرطان سینه،پروستات و کولون(بیماری روده).

افزایش رشد ماهیچه ها قدرت بدنی در دختران جوان.

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

علائم کمبود ویتامین D

کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان در بزرگسالی.ضعیف شدن حس شنوایی.نرمی استخوان.

ایجاد دیابت نوع اول در کودکان.

افسردگی.

سندرم پیش از قاعدگی.

🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊

نکته:

مادرانی که بیشتر در معرض نور آفتاب قرار می گیرند،بیشتر می توانند ویتامینD مورد نیاز نوزاد را از طریق شیر تامین کنند.

📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣

منابع ویتامینD :

بهترین منبع طبیعی ویتامین D،نور خورشید است.یعنی قرار گرفتن در برابر نور آفتاب بدون کرم ضد آفتاب،بین ساعت ۱۰ الی ۴بعدازظهر.

زیرا که در این ساعات اشعه های خورشید در قوی ترین حالت خود قرار دارند.

Vitamin D همچنین در کره،تخم مرغ و ماهی نیز وجود دارد.

🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅🌅

نکات مهم:

کل بدن به غیر از صورت باید برای جذب ویتامین D زیر اشعه نور خورشید قرار گیرد.

برای ساخته شدن Vitamin D،نور خورشید باید مستقیم روی پوست بتابد و تابیدن آن از پشت شیشه تاثیری ندارد.

نیاز به ویتامین D با افزایش سن بیشتر می شود،زیرا پوست هر چه قدر پیرتر شده،قدرت آن برای Vitamin D کمتر میشود.

افرادی که پوست روشنی دارند روزانه۲۰دقیقه به نور خورشید نیاز دارند.اما افراد تیره پوست باید به میزان ۵تا۱۰برابر گروه اول،در معرض نور خورشید قرار گیرند.

سیاه پوستانی که در مناطق سرد سیر زندگی می کنند،بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست در اثر کمبود VitaminD هستند.

هر چه از خط استوا دورتر باشیم،تولید Vitamin D بهتر خواهد شد.

در فصل زمستان نیاز بدن به

Vitamin D بیشتر می شود.

بدن برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز دارد.به همین دلیل کاهش این ویتامین،کاهش کلسیم را به همراه دارد و در نتیجه مشکلات استخوانی  از جمله شکستگی استخوان ران و لگن را بخصوص در سالمندان ایجاد می کند.

از شیر خشک های غنی شده با Vitamin D برای نوزادان استفاده شود.

🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜

چه کسانی بیشتر باید ویتامین D مصرف کنند:

افراد سالمند.

کسانی که بیشتر در خانه هستند.

کسانی که بیماری کبدی دارند.

کسانی که داروی ضد صرع استفاده می کنند.

افرادی که روده های ضعیفی دارند.

شیر خوارانی که فقط از شیر مادر استفاده می کنند.

9
اشتراک‌گذاری
مجید یوسفی
مجید یوسفی

سال ۸۵ فوق دیپلم برق از دانشگاه دولتی باهنر شیراز را گرفتم و بلافاصله لیسانس برق قدرت را از دانشگاه آزاد کازرون به پایان رساندم.مدتی در عسلویه مشغول به کار شدم.درحال حاضر مشغول کسب و کار آزاد در زمینه واردات سیستم صوتی اتومبیل، مانیتور فابریک و آپشن خودروهای خارجی هستم.

ارسال پاسخ