سوپرمارکت آنلاین در ایران

اگر بحث واژه یابی کنیم سوپر مارکت مفهومی که در کتب های مختلفی می دهد مثال فرهنگ معین سوپر مارکت اینجوری معنا می کند . سوپرمارکت :فروشگاه بزرگی که در آن کالاهای مختلف خاصه مواد غذایی بفروشند. حالا ما با مفهومی دیگری از جمله اینترنتی و آنلاین سرکار داریم که مفهوم آنلاین اینجوری بیان میشود که جای که به اینترنتی متصل شده است و مفهوم خود اینترنتی به معنایی فراهم کردن ساختار درون شبکه می باشد. از سال ۹۰ بحث  فروش وسایل فیزیکی و همچنین مواد غذایی در اینترنتی باب شده بود و شرکت های قرار بود به سمت این صنعت حرکت کنند از جمله افرادی که سوپرمارکت اینترنتی را راه اندازی کرده اند خانم نازنین دانشور بود که متاسفانه به دلیل عدم آشنا شدن مردم به این فضا این کار شکست خورد و کلید استارت پروژه دیگری به اسم تخفیفان شروع شد بعد از خانم دانشور نوبت به فروشگاه اینترنتی فینال رسید که از سال ۹۱ شروع به کار کرد اما سالی برای سوپرمارکت اینترنتی بهترین زمان خودنمایی سوپرمارکت اینترنتی در سال ۹۵ تا ۹۷ بود و سوپر مارکت دیگر افتتاح شد .

کاربرد سوپرمارکت اینترنتی

حالا میریم سراغ کاربرد سوپرمارکت اینترنتی یا آنلاین برای همه ما اتفاق افتاده که به خاطر درگیریی روزانه وقتی میرسیم خانه یادمون میاد که فلان وسیله یا فلان چیزی نداریم خب چه راه حل به ذهنمون میاد اول اینکه برگرده ایم سر کوچه یا بریم اولین هایپر داخل شهرمون که هم قیمت مناسب باشه هم سریعتر به خانه برگرده ایم و وسایل خانه رو تهیه کنیم در این مورد خیلی خسته میشیم و ممکن هست اتفاق داخل مسیر رفت و برگشت خرید بیافتد که اون روز برامون خراب کند  راه حل چی بود مگه ما همه کارهامون با اینترنتی برطرف نمیکنیم خب چرا خریدمون از طریق همون اینترنتی انجام ندهیم.

برای استفاده از خرید اینترنتی سوپرمارکت هایی زیادی به وجود آمد است که شباهت های زیادی با هم دارند شما از طریق وب سایت یا اپلکیشن آن میتوانید خریداتون راانجام دهید.

مزیت خرید آنلاین

۱-حق انتخاب :

مشتریان که به صورت اینترنتی خرید میکنند دارای قدرت انتخاب بسیار بالایی در خرید خود دارند .کاربران اینترنتی محدود به انتخاب فروشگاه خاصی نیستند و می توانند کالای مورد نیاز خود را از دورترین فروشگاه اینترنتی تهیه نمایند . در حال حاضر با توجه به افزایش روند خرید اینترنتی ، خریداران اینترنتی نگرانی زیادی برای  انتخاب فروشگاه اینترنتی مطمان نیستند ، با مقایسه ای که در کوتاه ترین زمان می توانند انجام دهند به راحتی می توانند گزینه ی مناسب را انتخاب نمایند و از طرفی نیز فروشگاه های اینترنتی به منظور جلب رضایت مشتری و تبدیل مشتری یه یک مشتری همیشگی ، استاندارد های لازم را رعایت می کنند .

۲-افزایش قدرت خرید :

تنها با چند کلیک و صرف چند ثانیه ، مشتری می تواند محصولات شما را ببیند ، مقایسه کند و به سبد خرید خود اضافه کند . بدون صرف زمان و  هزینه های رفت و آمد ، جای پارک ماشین و … خرید اینترنتی انجام خواهد شد . این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث افزایش توان خرید مشتریان شما می شود .

۳-دسترسی بیشتر به خدمات و محصولات :

با توجه به اینکه هیچگونه محدودیت زمانی و مکانی برای فروشگاه اینترنتی وجود ندارد ، هم برای صاحبان فروشگاه اینترنتی و هم برای خریداران اینترنتی این یک مزیت محسوب می شود . مشتریان در هر نقطه ی مکانی و زمانی با دسترسی به آدرس اینترنتی فروشگاه محصول خود را نتخاب نموده و خرید می کنند.

۴-حذف هزینه های سربار :

امروزه فروشگاه های اینترنتی، در زمینه های مختلف، محصولات متنوع و گوناگونی را به مشتریان ارائه می دهند. در حال حاضر، خدمات فروشگاه های اینترنتی تنها به فروش کیف و کفش، لباس، ظرف، لوازم منزل اختصاص ندارند، بلکه اخیراَ، سوپر مارکت آنلاین در شیراز و نقاط مختلف کشور نیز جای خود را در میان مشتریان باز کرده اند. این سوپر مارکت ها با عرضه اقلام مصرفی روزانه، در شهر های مختلف کشور در حال گسترش می باشند. مشتریان فروشگاه اینترنتی در شیراز، مانند مشتریان تمام فروشگاه ها با خرید آنلاین در شیراز از مزایای بسیاری بهره مند می شوند، بیشترین مزیت این نوع خرید زمانی است که مشتریان سری  به یک فروشگاه آنلاین تخفیف در شیراز زده و اقلام مورد نیاز خود را با مناسب ترین قیمت، درب منزل تحویل بگیرند.

مزایای خرید اینترنتی در نگاه دیگر

کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش آلودگی

کاهش آلودگی صوتی

حذف مراجعه حضوری به فروشگاه

دسترسی توضیحات جامع و کامل محصولات + عکس و ویدیو

ثبت سفارش فقط در چند دقیقه

عدم نیاز به حمل کالای خریداری شده ( خود فروشگاه براتون ارسال میکنه )

تحویل کالا درب منزل یا محل کار

خیلی از فروشگاه های اینترنتی ضمانت تعویض کالا دارن

پرداخت در محل پس از تحویل کالا

 

ماجرا جالب از قول یکی از دوستان:

یکی از روز های تعطیل ،  مهمانی نسبتاَ رسمی ترتیب داده بودیم، از چند روز قبل، لیست خرید را تکمیل کردم، به نزدیک ترین هایپر مارکت محل رفته و خرید را انجام دادم، در روز میهمانی با شوق بسیار، منتظر ورود میهمان ها بودم، اما هنگام چک کردن غذا، متوجه شدم در روز خرید، زرشک ، رب و نوشیدنی ها را از قلم انداخته ام، آن زمان نه برای من و نه برای همسرم امکان خروج از منزل برای خرید وجود نداشت، درست در همان لحظه، همسرم از طریق یک سوپر مارکت آنلاین در شیراز، تنها با یک کلیک و پرداخت اینترنتی، مواد مورد نیاز را سفارش داد، فرصت زیادی تا کشیدن شام نمانده بود که همسرم زرشک و نوشیدنی را از پیک فروشگاه اینترنتی در شیراز، تحویل گرفت، میز شام همانطور که می خواستم چیده و از میهمانان به خوبی پذیرایی شد. این ماجرا گذشت و من در حال حاضر نیز، مواد غذایی و اقلام مصرفی خود را از طریق خرید آنلاین در شیراز تهیه می کنم، ترجیح می دهم لیست مواد مورد نیاز خود را از طریق سوپر مارکت اینترنتی در شیراز تکمیل کنم، زیرا با آرامش خاطر سبد خرید خود را بررسی کرده و بهترین خرید را انجام میدهم.

خرید اینترنتی

مزایای این نوع خرید،

خوب اگر بریم سراغ سوپرمارکت اینترنتی معتبر در ایران به این دسته بندی میرسیم :

۱-     تهران پایتخت

در تهران پایتخت شاهد استارتاپ های زیاد هستیم و اکثرا با موفقیت زیادی همراه هست اولین سوپرمارکت در این شهر بزرگ شکل گرفته است که شاهد موفقیت های زیادی برای این استارتاپ ها هستیم .

  •          فروشگاه اینترنتی فینال : از دید اولیه که از این فروشگاه دارم از اوایل سال ۹۱ تا الان محصولات سوپرمارکت در خود جا داده ولی به صورت تخصصی وارد این قضیه نشده امکانات و محصولات فوق العاده زیادی دارد.

  •          فروشگاه اینترنتی روکولند : روکولند را جدی ترین سوپر مارکت اینترنتی ایران نامید! تبلیغات گسترده روکولند، تنوع محصول بسیار بالا و موجود بودن اکثر محصولات در کنار دسته بندی تمیز و یک سایت ساده و بدون پیچیدگی در کنار نماد اعتماد و لوگوی ساماندهی می تواند هر فردی را به تجربه کردن این سایت ترغیب کند. از سال ۹۷ با قرار داد جالب و عجیب با دیجی کالا ادغام شد و از این به بعد دیجی کالا مالک اصلی این کسب و کار می باشد. و اگر وارد سایت روکولند بشوید مستقیم شما به سایت دیجی کالا می روید.

روکولند یک سوپر مارکت اینترتی کاملا ریسپانسیو بود و می توانید با گوشی موبایل هم سفارش خود را در این سایت تکمیل کنید.

از مزایای این فروشگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وارد شدن این فروشگاه به صنف میوه و سبزیجات حجم سبد خرید کاربران را افزایش می دهند.

دسته بندی کردن محصولات پرفروش و رژیمی از جمله قسمت های جذاب این فروشگاه می باشد.

بخش تخفیف های ویژه این فروشگاه آنلاین مواد غذایی نیز معمولا فعال است و کمپین های موازی و پیوسته را دنبال می کند.

  •          سوپر مارکت اینترنتی بیار: به نقل از درباره سایت بیار در بهمن ماه ۱۳۹۴ با همکاری شرکت هوش گستر ماهان و شرکت مهندسی نرم افزار هوش و دانش سپهر با هدف عرضه کالای خرده فروشی در بستر اینترنت راه اندازی گردید.

فروشگاه آنلاین بیار در شبکه های اجتماعی خود مسابقات برگزار می کند و سعی در ترغیب مشتریان به خرید مجدد دارد، این فروشگاه اینترنتی از رقبای خود در زمینه تولید اپلیکیشن موبایل جلوتر است و در پایین سایت پیشنهاد دانلود هر دو نسخه اپ خود برای اندروید و آی او اس را به کاربران می دهند.

وب سایت بیار در اصل یک MarketPlace برای سوپر مارکت ها می باشد و در سایت خود برای سوپر مارکت های دیگر نیز فراخوان داده است و می توان این موضوع را مهمترین تفاوت آن با روکولند که دارای انبار اختصاصی است دانست.

  •          ۳- سوپر مارکت اینترنتی تزول مارکت

این سوپر مارکت آنلاین همانطور که از نامش پیداست برای گروهی با نام راه کار اندیشان از تبریز می باشد که دفتر مرکزی آنها در تهران است و سرویس سوپر مارکت آنلاین را در تهران ارائه می کنند.

در پایین سایت دانلود اپ های تزول مارکت را می بینیم که هر دوی آنها فعال هستند منتشر شده اند که این موضوع نشان می دهد که قرار هست بازار در این بخش داشته باشند.

موجودی انبار سوپر مارکت اینترنتی تزول مارکت تقریبا تکمیل است و با فیلترهای اضافی که در بخش آرشیو قرار داده شده می توان خیلی سریعتر به محصول مدنظر رسید که این خود یک مزیت رقابتی خوب در بین رقیبان برای خرید بیشتر کاربر محسوب می شود.

اما موردی که این فروشگاه را از دیگر رقبای خود متمایز کرده است پوشش دهی ۲۲ منطقه شهر تهران و  ارسال فوق سریع آن است که همینجا می توان علت استفاده از کلمه تزول را نیز درک کرد! تزول مارکت ادعا می کند سفارشات را در کمتر از ۴۵ دقیقه به صورت رایگان به دست مشتری می رساند و این خود یک مزیت بسیار قوی و مهم در این مارکت به حساب می آید، زیرا خرید ملزومات روزانه در همان روز برای خیلی از خریداران مهم است و اگر سریع کالا به دست خریدار برسد رقبا به سختی می توانند با این فروشگاه رقابت کنند.

  •          سوپرمارکت اینترنتی اکالا

یکی از بزرگترین رقبای سوپرمارکت های آنلاین که به تازگی وارد این صنعت شده است، سوپرمارکت آنلاین اکالا است، که به طور جدی از مهر ۹۶ کار خود را شروع کرده است. اکالا زیرمجموعه ی فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش است، و به پشتوانه بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کشور با سرعت بالایی در حال توسعه است.

اگر دنبال خرید آسان و ارزان هستید این سوپرمارکت آنلاین را از دست ندهید، این سوپرمارکت همواره، تخفیف های بسیار خوبی دارد حتی آخر هفته ها تا ۵۰% تخفیف دارد.

اکالا  هم از شیوه ی انبارداری  و هم از فروشگاه های  افق کوروش برای ارسال کالاهای خود استفاده می کند، و به دلیل تعداد زیاد فروشگاه های افق کوروش در سطح شهر، سرعت تحویل بالایی دارد.

یکی از نقاط قوت اکالا، اپلیکیشن آن نیز است بطوریکه در اپلیکیشن می توانید سفارش های خود را به صورت صوتی ثبت نمایید و سبد خرید خود را تکمیل نمایید.

ضمنا در اکالا اگر سبد خریدتان بالاتر از ۵۰ هزار تومان باشد، می توانید سفارش خود را رایگان تحویل بگیرید. همچنین اکالا برای خرید های اول نیز، کد تخفیف ۱۰ هزار تومانی مخصوص خریدهای بالاتر از ۵۰هزار تومان در نظر گرفته است.
خب سراغ چند شهر دیگر میریم

۲-     اصفهان

  •          هایپر باز:  به نقل خود درباره ما این سایت هایپر باز در شهریور ۱۳۹۶ با هدف عرضه کالای خرده فروشی در بستر اینترنت راه اندازی گردید.این سایت از رتبه بسیار خوبی بهره مند است و در بخش سوپرمارکت اینترنتی در اصفهان جز سایت های اول اصفهانی می باشد. این سایت دارای اپلکیشن اندروید هست اما متاسفانه هنوز اقدام به طراحی نرم افزار برای iosنکرده است موجودی این سایت به نقل خود سایت بیش از ۸۰۰۰ کالا می باشد.

  •          جی شاپ: نزدیکترین رقیب برای هاپیر باز فروشگاه اینترنتی جی شاپ می باشد که همه رنک مناسب و همه سایت استاندارد و خوبی دارد نسبت به رقیب کامل شبیه به هم می باشد.

۳-     شیراز

  •          سوپرمارکت اینترنتی شیراز ۱۷۱۷ : این فروشگاه از بهمن ۹۶ شروع به کار کرد اگر ی سر به گوگل بزنید این سایت اولین سایت معتبر در حوضهسوپرمارکت اینترنتی در شیراز می باشد.از مزیت های این سایت رسپانسیو بودن و همچنین داشتن اپلکیشن اندروید می باشد و کاربران شیراز می توانند از این فروشگاه خرید کنند و دو ساعت محصولات خود را تحویل بگیرند .

  •          دیلامارکت : از رقیب های جدی این سوپر مارکت اینترنتی  شیراز ۱۷۱۷ می توانیم به دیلامارکت اشاره کنیم که همچون سوپرمارکت اینترنتی شیراز۱۷۱۷ رتبه مناسب را در اختیار دارد. متاسفانه این فروشگاه اپلکیشن را در اختیار ندارد ولی با برنامه های که این فروشگاه دارد احتمالا در اینده اپ خود را ارائه می دهد.

نتیجه گیری کلی:

در این مقاله هدف ما تحلیل و بررسی و معرفی استارت آپ های جدیدی به نام سوپر مارکت اینترنتی بود. قطعا این فروشگاه های آنلاین نوپا هستند و اولین گروه فعال در حوزه فروش آنلاین مواد غذایی در ایران خواهند بود، بنابراین ایرادات بسیاری و چالش های زیادی در این مسیر پیش رو دارند که باید از آنها بگذرند و پیوسته توسعه پیدا کنند.

در پایان می توان گفت فضای این کسب و کار در ایران باز شده است و با توجه به تعداد زیاد سفارشاتی که این فروشگاه ها در این مدت کوتاه گرفته اند می توان نتیجه گرفت که مسیر درستی را انتخاب کرده اند و پتانسیل بالایی در این مارکت وجود دارد.

30
اشتراک‌گذاری
vefgh

ارسال پاسخ